wauw wat een week!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu wauw wat een week!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu

wauw wat een week!!

Blijf op de hoogte en volg Romy

19 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Wauw wat een week!

Lieve allemaal,

Het is alweer tijd voor een nieuw verslag en dit verslag staat in het teken van feest! Het wordt een lang verhaal dus jullie kunnen al afhaken.. Al vind ik jullie reacties erg fijn en super leuk om te lezen.

Dinsdag zijn we rustig begonnen, we gingen naar de film met Luuk en Luuk! 12 Years a Slave, heel indrukwekkend, wel moeten we in Nederland m nog een keer zien aangezien er geen ondertiteling bij zat..
Woensdag is onze dag voor school en hier proberen we dan ook veel te doen voor school, alleen met deze temperaturen is ons bed ook erg fijn..

Gelukkig is het na woensdag alweer tijd voor het weekend! Een weekend vol met feestje en een weekend dat duurt tot dinsdag! Donderdag zijn we rustig begonnen met een heerlijke dag aan het zwembad. Na een heerlijke dag was het dan s avonds al weer tijd voor salsa!! Een les vol met draaien, draaien en nog een draaien. Dus het was dan na de salsa ook hoog tijd om het eens goed te oefenen in Havanna. Eerst een leuk spelletje gespeeld met de mensen in het huis en daarna gingen we dan toch maar richting Havanna. Eenmaal in Havanna bleven we toch maar een beetje op de achtergrond aangezien het er in real life toch een stuk ingewikkelder eruit ziet dan bij de salsa les. Na een drankje gingen we toch maar iets naar voren omdat we er natuurlijk niet voor niets zo vroeg heen waren gegaan. En ja hoor, een dansje in real life! En dat is nog eens tien keer leuker dan een dansje tijdens de salsa les. We zeggen wordt vervolgd!

Vrijdag waren we helaas beide vrij weinig waard en zijn we even de stad in geweest om kleren te kopen voor Holi Paghwa, waarover later meer. Na een kort bezoekje in de stad zijn we snel weer terug gegaan om vervolgens weer t bed in te duiken, ja we slapen veel hier!
’S Avonds hadden onze huisgenootjes een fout feestje georganiseerd – fout in het oerwoud. Wij gingen als leerlingen van onze school in dus het schooluniform. Helaas waren we nog niet helemaal fit en hebben we het niet laat gemaakt.

Zaterdag was het dan tijd voor een tripje, dolfijnen/plantage/kaaimannen tour! Een super toffe tour waarbij we veel hebben gezien! Om half 1 vertrokken we van huis met een enorme regenbui, en die kunnen hier enorm hard zijn, en dat was zaterdag half 1 zo.. Maar dat mocht de pret niet drukken aangezien we droog aankwamen bij de boot. Eenmaal op de boot gingen we onderweg naar Fort Nieuw-Amsterdam. Fort Nieuw-Amsterdam daar komen de rivieren samen en dit was een centrale plek waarbij ze konden zien wie er allemaal het land binnen kwamen via de zee. Later heeft dit Fort gediend als gevangenis. Nu is er een museum van gemaakt en was het ineens bloed maar dan ook bloed heet en vonden we het wel welletjes na een uur, maar helaas we moesten nog een uur. Na dit uur mochten we dan weer heerlijk op de boot, en het dolfijnen spotten kon beginnen. Helaas begon het na 2 minuten keihard te regenen. Ja dat kan hier, van bloedheet naar keiharde regen. Gelukkig was dit dan ook wel weer snel voorbij en konden we de dolfijnen echt spotten. Er waren er helaas niet heel veel, maar gelukkig hadden we toen al een klein groepje gezien, na het bezoek aan de plantage Rust en Werk zouden we weer verder gaan met dolfijnen spotten. Aangekomen op de plantage Rust en Werk was het gelukkig weer droog en heet. Hier hebben we even gelopen en zijn we langs de huizen gelopen waar de mensen wonen die werken op de plantage. De kinderen waren garnalen aan het vangen in een riviertje langs de huizen. Na deze wandeling gingen we weer de boot op, hier hebben we in het licht dan ook meteen de eerste kaaiman gespot! We wilde weer verder varen om de dolfijnen te spotten, was er ineens een hele mooie brulaap. Ineens werd die door de stuurman Bokito genoemd omdat hij drie meisjes heeft gebeten. Dit vond ik dus iets minder en heb dus maar een paar passen achteruit gezet. Maar gelukkig hebben we dan na een maand eindelijk een aap gezien!! We gingen verder varen om nog meer dolfijnen te zien en we hadden geluk! Heel veel mooie dolfijnen en heel erg dicht bij de boot. Helaas zijn de foto’s niet heel mooi geworden, maar de filmpjes zeggen genoeg (al kan ik die niet op de website plaatsen..) Na de mooie dolfijnen was het tijd voor eten! Heerlijke roti! Na het eten was het dan ook echt zo ver om ons in te smeren tegen de muggen want dat was daar vreselijk! Je moest eigen je hele lichaam bedekken en goed ingesmeerd zijn anders zat je helemaal onder. Dus dit deden we dan maar braaf en we zagen er op ons allerbest uit, maar ach alles tegen de muggen.
Ingepakt en wel gingen we op weg (langs alle kikkers en padden) naar de bootjes die ons zouden brengen naar het moeras met kaaimannen. We vonden dit allebei wel weer erg spannend! Halverwege de reis naar de kaaimannen werd ik gebeld door mijn lieve ouders en vriendje.. want ik was in Nederland al jarig!!! Heel bijzonder en lief dat ze belde terwijl ik midden in het moeras zat!
Inmiddels waren we al bijna bij de kaaimannen en voor we het wisten lagen er al vier in onze boot want we zouden ze meenemen naar de kant om daar een foto te maken! Ja je leest het goed, vier kaaimannen in de boot waar wij ook zaten…
Aangekomen op de kant zijn we dan met deze mooie beesten op de foto’s geweest! Een hele bijzondere ervaring. Op de terugweg met de boot besefte we ons dat het al half 10 was en om 11 uur was het tijd om op te stappen op de partybus!!

10 over half 11 waren we dan eindelijk thuis in een sneltrein vaart hebben we gedoucht en omgekleed en geracet naar de partybus.. Helaas te laat,, heel jammer want drie meiden hadden dit geregeld omdat zij jarig zijn geweest, heel leuk dus, maar we waren te laat. En daar stonden we dan om 23.15, netjes in de kleren wachtend op niks.. en over driekwartier was ik dan ook hier echt jarig.. Wij dan nog maar even wachten misschien zou die nog wel langs rijden. En ja hoor gelukkig, de bus was ook te laat en stond ineens ergens anders en ze waren pas net begonnen en we konden dus vrolijk mee!! Een hele leuke ervaring om dat met z’n alle mee te maken.
Midden op de Suriname burg (als die niet een mooiere naam heeft) was het dan zover, ik was jarig!! Een hele leuke ervaring, de rest van de avond hebben we dit dan ook heel leuk gevierd en hebben met z’n alle genoten.

Oké hij wordt nu wel heel lang, het spijt me, maar het was een bijzonder en onwijs leuk weekend!!

’s Morgens werden we al weer vroeg wakker want we hadden nog veel te doen. Mijn lieve vriendinnetje Carmen heeft de kamer heel mooi versierd en heel mooi voor me gezongen! Uiteraard ook even lekker taart gegeten, maar niet te lang want er moest nog veel gebeuren, onze Paghwa shirts moesten nog gemaakt worden. ’s Middags zijn we wat gaan drinken met de organisatie waar we eigenlijk mee zijn, de begeleiders die donderdag komen kijken in de les zijn namelijk aangekomen. Over deze begeleiders en dit bezoek zal ik in het volgende verslag wel wat schrijven. In de avond hebben we mijn verjaardag gezellig met z’n alle afgesloten door te gaan eten. Al met al een onwijs leuke verjaardag dankzij alle lieve mensen hier en vooral mijn lieve vriendinnetje Carmen!

Maandag.. geen stage.. het weekend is namelijk nog niet voorbij!! Holi Paghwa , ik kan daar nog hele verhalen over schrijven, aangezien het onwijs gaaf was, vooral met de afsluiter van dj Chuckie!! De foto’s zullen wel genoeg zeggen hoe leuk het was!

Ik ga nu toch maar afsluiten aangezien het veels te lang is geworden! Sorry daarvoor!
Heel veel liefs uit het mooie Paramaribo!

• 19 Maart 2014 - 02:49

Paps:

Ha Lieve room, Was het weekje wel. Ben je niet kapot van al die indrukken. Geweldig! Denk dat je je 22e verjaardag niet snel zal vergeten. Wij ook niet trouwens. Je bellen daar in Suriname om 12.00 en je gewoon aan de lijn krijgen. Ook wij hadden een geweldige dag, natuurlijk dankzij je cadeau aan ons. Dagje uit naar De Safari park De Beekse Bergen. Ook dieren kijken, leuk maar niets vergeleken met wat jij (jullie) daar meemaakt. Room ik heb geen enkel probleem met de lengte van je verslag, want heb het weer in één adem uitgelezen. Dikke kus van mij (en geef Carmen er ook één)

• 19 Maart 2014 - 03:00

Paps:

Room vergeet nog te zeggen geweldige foto's. Goed hé dat je dat lampje meegenomen hebt!!! Staat je erg goed. En dat jullie daar genieten staat duidelijk in je verslag maar zeker ook op de foto's. Jullie lachende gezichten. Kijk ons even met een krokodil. Room als je nu weer eens gaat winkelen kijk dan even naar tasjes of portemonnees.

• 19 Maart 2014 - 07:32

Lisa:

Lieverdjes,

Suuuuper leuk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben.
    Snel een keer skypen, kunnen we in real-life even bijkletsen.

Dikke knuffel (l)
    Xx

• 19 Maart 2014 - 08:31

Mama:

Hoi lieverd,

Afhaken echt niet, een geweldig verhaal weer! Zo leuk om te lezen dat je een super verjaardag hebt gehad. En wat ontzettend fijn dat het ook zo goed gaat met jullie samen. Spannend de foto met de kaaiman en dan met vier kaaimannen aan boord dapper hoor.
    Ik snap ook dat jullie veel slapen, jullie hebben ook een druk progamma.
    Nou lieverd genieten nog maar, ik kijk uit naar je volgende verslag zo...leuk!

Dikke kus ook aan Carmen

Mama

• 19 Maart 2014 - 08:37

Danielle:

Leukkkk!!!! Een en al herkenning! Heerlijk!
    De brug, de weideboschbrug, of terwijl de bosjebrug! :)

GENIET!!

• 19 Maart 2014 - 11:21

Meghan:

Room!
    Wat een leuk verhaal weer! Fijn om te lezen dat je een leuke verjaardag hebt gehad! En je verhaal is zeker niet te lang hoor, hartstikke leuk om te lezen! Heel veel plezier bij Holi Paghwa!

Dikke kus en groetjes! Ook aan Carmen! X

• 19 Maart 2014 - 17:29

Je Zus:

Die foto's! Geweldig! Wow! Ook n mooie taart en wat dapper die krokodil!! Kaaiman wat je wil, echt heel stoer! Leuk om te zien dat je daar gewoon n soort nieuwe familie opbouwt! Heerlijk, trots op je! En opnieuw enorm mooi verslag! Hou van je zus! Ga zo door met genieten! Xxxx

• 19 Maart 2014 - 18:10

Peter Bosman:

Hoi rome, leuk om te lezen en helemaal leuk om te lezen dat het je zo goed gaat.gr peter

• 19 Maart 2014 - 18:12

Mandy:

Liefie!!
    Super leuk om weer te lezen! Wat heb je een onwijs gave week gehad!
    Ik ben jaloers!! Leuke foto's erbij! Kan ik weer wat aan de klas laten zien haha!
    Een dikke kus ook voor Carmen!

xxxxxxxxx

• 19 Maart 2014 - 18:28

Maartje Geven:

Volg jullie foto's via fb maar dit lezen is ook erg bijzonder. Geniet er nog van daar! Liefs Maartje