Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu

Stage

Blijf op de hoogte en volg Romy

11 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Kuneti alamala!

Nu lijkt het natuurlijk alsof we de taal hier al goed spreken, maar dat is helaas nog niet het geval. Dit willen we de komende maanden nog wel beter leren. Tot die tijd spreekt iedereen hier gelukkig ook gewoon Nederlands.
Ik zou graag een heel boeiend en interessant verhaal willen schrijven over wat we allemaal weer hebben meegemaakt, helaas is dat niet mogelijk omdat, we niks ‘bijzonders’ hebben gedaan.

Uiteraard hebben we niet stil gezeten en hebben we andere ‘minder bijzondere’ gedaan. Ik ben namelijk begonnen met mijn onderzoek, de grootste reden waarom ik hier zit. Een onderzoek naar het woordenschatonderwijs in Suriname. Dit doe ik aan de hand van de verteltas en deze tas moet ik hier ontwikkelen aan de hand van de thema’s die zij hier hanteren. De thema’s die nu nog komen zijn voeding, communiceren en feest. De eerste verteltas is af en ingezet zowel in de klas als thuis. Foto’s zijn bijgevoegd in het verslag. In de klas zijn ook de eerste activiteiten uitgevoerd en de kinderen pakte dit snel en goed op, aangezien ze dit niet gewenst zijn. Vandaag zei de juf zelfs in haar les, als je nu niet flink bent en stil bent, mag je niet mee doen met de lessen van juf Romy. Nou dit zegt ook wel genoeg over het onderwijs dat hier gegeven wordt.

Het onderwijs is hier zo anders dat ik een aantal dingen ga benoemen waaraan ik heel erg moet wennen.
- De kinderen spreken constant met twee woorden, als ze dat niet doen krijgen ze straf. Alleen wanneer de kinderen altijd met twee woorden spreken is een gesprek erg ‘saai’. Aangezien ze dan altijd antwoorden met ‘ ja juf / nee juf’.
- De leerkrachten onderling moeten ook elkaar aanspreken met juf, wat ik natuurlijk al was vergeten bij de tweede dag.. Gelukkig went dit snel en spreek ik nu ook netjes met twee woorden tegen de leerkrachten.
- Het wachten… Dit is iets waar ik denk ik niet aan zal kunnen wennen, ze moeten constant wachten op elkaar totdat iedereen klaar is. Maar ik heb gesproken met verschillende Surinaamse mensen en dit is hier heel gewoon en niemand vind dit raar, dus daar zal ik gewoon aan moeten wennen.
-De leerkrachten lopen met de kinderen mee naar buiten om 13 uur. Dit is natuurlijk niet erg vervelend, alleen in Nederland ondenkbaar.. Wat ze hier trouwens ook af en toe hebben zijn vergaderingen, maar de vergaderingen in Nederland zijn om 15.30 , hier om 10.15 en sturen de kinderen gewoon naar huis. Deze vergaderingen zijn er dan ook niet wekelijks zoals in Nederland.

Gelukkig is het verder erg leuk en zeker leerzaam, vooral omdat het niveau hier veel lager ligt dan in Nederland. Doordat dit niveau lager ligt kan ik dus met andere werkvormen(die ze hier niet toepassen) aan de slag.

Na drie lange dagen… (8-13 uur) is het alweer tijd voor het weekend!! Dit weekend zijn we niet weg geweest maar een lekker weekend thuis geweest met daarbij natuurlijk zwemmen, helaas voor school aan de slag geweest maar natuurlijk ook lekker stappen!
Op donderdag beginnen we nu met salsa!
(We hebben al drie lessen gehad, ja ja , we maken vorderingen, althans dat denken we, haha).
Vrijdag kunnen we de geleerde pasjes oefenen in ’t Vat, hier waren we dan ook naar toe gegaan, maar we hebben het nog niet aangedurfd om onze pasjes in real life te oefenen, volgende poging aankomende donderdag (na 4 lessen salsa, moet kunnen toch?).
Zaterdag was Kim jarig (mede pabo student) dit hebben we dan gezellig gevierd met een lekker hapje eten bij Zus en Zo en daarna hebben we een dansje gemaakt in Zsa Zsa Zsu.
Al met al een geslaagd maar niet zo ‘bijzonder’ weekend.

Vanavond gaan we naar de bioscoop (film voor 2 euro), we gaan naar de film 12 years a slave, we zijn erg benieuwd!
Ik hoop dat het volgende verhaal iets spannender zal zijn, zodat jullie niet gaan afhaken! Aangezien ik jullie reacties en berichtjes erg fijn vindt!
Heel veel liefs vanuit Suriname!

  • 11 Maart 2014 - 19:36

    Mama:

    Hoi lieverd.

    Hoezo saai? Ik ben wel een beetje jaloers op het onderwijs in Suriname. Hadden we hier maar een klein beetje van het trage lesgeven! Eigenlijk zou ik zeggen geniet ervan. Als je hier weer voor de klas staat zul je er nog eens aan terugdenken.
    Alleen al de lengte van de dagen heerlijk, heerlijk. Lieverd een heel fijn weekend en ik zou zeggen de beentjes van de vloer!
    Ik hou van je en mis je dikke kus mama

  • 11 Maart 2014 - 20:23

    Paps:

    Lieve Room, Ook je saaie verhalen zijn erg leuk om te lezen. Als ik zie hoe je gezellig zit te eten ontbreekt het je daar niet aan gezelligheid en daar ben ik er blij om.

    De leraren daar kunnen nog heel wat van jou leren, zeker als het gaat om je pedagogische aanpak. De vergader cultuur bevalt me wel daar. Iets om hier in te voeren. Overigens ook de werktijden lijkt me wel wat.

    Lieverd we missen je erg en het is zelfs zo erg dat je moeder en ik ook een volkomen voor ons nieuwe ervaring hebben opgedaan. We waren afgelopen week een week alleen met z'n tweeën. 28 jaar bij elkaar en dan een week ineens alleen met elkaar.
    Aan het eind van de week word je 22 jaar. Wij moeten je verjaardag zonder jou. We gaan dit dan ook doen in het dierenpark Beekse bergen. Uiteraard zijn onze gedachten bij jou. Ik hou van je en verheug me op je volgende verhaal. (ook als het "saai"is.) Liefs Paps

  • 11 Maart 2014 - 20:30

    Je Zusje:

    Nou nou afhaken doe ik zeker niet! Als ik dit lees geniet ik alleen maar! Gek zo die dingen op stage.. Gelukkig is er overal wel iets waar je aan moet wennen. Het komt wel goed met jou!
    Super leuk die verteltas, ik zou je echt willen zien, kijken hoe je alles aanpakt.
    We skypen snel weer sis!

    I miss and love you

    XOXO
    Jules

  • 11 Maart 2014 - 22:36

    Je Zus!:

    Lieve schat! Wat een enorm leuk verhaal weer! ondanks je minder spannende dingen is het heerlijk dit te lezen... Je maakt alsnog genoeg mee en ook geniet je er van, mooi om te lezen.! Die enorme kloof qua school is misschien ook weer leuk om in de toekomst ergens te gebruiken in ons onderwijs, bijv dat vergaderen, lijkt me wel wat ;)
    Maak nou maar gauw een kort filmpje van je salsa lessen, niet perse van jezelf maar van hoe het in zn werk gaat! ook van het stappen ben reuze benieuwd!
    Gezellig met zn alle eten, je bent al lekker bruin man! Jaloers!

    Mis je lieve schat! We skype!!

    Dikke kus en hou van je!

  • 11 Maart 2014 - 22:45

    Marjan:

    Hoi Romy,

    zo te lezen heb je het goed naar je zin. Wat een bijzondere ervaring. Heel veel plezier nog een een leerzame tijd gewenst. Groetjes uit Tiel.

    (ook namens Martin,)
    Marjan

  • 12 Maart 2014 - 00:06

    Heidie:

    Hoi Romy,
    Het is hier inmiddels bedtijd 23.59uur, maar ik kon het niet laten je reisverslag nog even te lezen.
    Wat ontzetend leuk en interessant om te horen hoe het op school gaat.
    Schrijf maar gewoon door hoor, ook al vind jij het niet zo bijzonder, wij allemaal wel dus.......hihihihihi.
    Dikke knuffel, liefs Heidie

  • 12 Maart 2014 - 00:06

    Heidie:

    Hoi Romy,
    Het is hier inmiddels bedtijd 23.59uur, maar ik kon het niet laten je reisverslag nog even te lezen.
    Wat ontzetend leuk en interessant om te horen hoe het op school gaat.
    Schrijf maar gewoon door hoor, ook al vind jij het niet zo bijzonder, wij allemaal wel dus.......hihihihihi.
    Dikke knuffel, liefs Heidie

  • 12 Maart 2014 - 00:36

    Wouter Slagter:

    He Romy
    Leuk om van je avonturen in Suriname to horen.
    Pas maar goed op als je de jungle ingaat, er zitten nog kanibalen tussen de wilden.
    Groeten ook van Patricia

  • 12 Maart 2014 - 13:50

    Laneen:

    Ha meis, afhaken? Ken dat woord niet, komt niet in mijn vocabulair voor. Misschien voor jou een minder spannende week om over te vertellen, maar hier hangen we heel veel waarde aan elk woord van jou. Grappig om te lezen dat het een wereld van verschil is met het onderwijs hier. Sommige dingen zouden hier inderdaad ingevoerd moeten worden, hihihihihhihi. Maar super om te lezen wat jij daar allemaal doet en meemaakt. Ben erg benieuwd naar die verteltas van jou. Nou lieverd hou het voor vandaag hier bij en kijk al enorm uit naar je volgende verhaal. Heel veel liefs Laneen

  • 13 Maart 2014 - 21:43

    Rolph:

    Hoi Romy,
    Fijn om te lezen dat je een leuke en leerzame tijd heb. Je reisverslagen zijn echt leuk om te lezen. Ik ben benieuwd wat je nog aan uitstapje gaat maken en wat je nog allemaal beleeft.

    Veel plezier zondag!

    Rolph

  • 14 Maart 2014 - 20:41

    Martin:

    Dag Romy,

    Veel plezier in onze overzeese gebiedsdelen. Het is natuurlijk een geweldige ervaring om in Suriname stage te kunnen lopen. Dat heb je goed geregeld! Maar er een mooie tijd van en kom weer veilig terug.

    Hartelijke groet,
    Martin

  • 15 Maart 2014 - 19:29

    Marja:

    Lieve Romy,
    Fijn dat het goed met je gaat. Gisteren je verjaardagskaart ontvangen. Heel erg bedankt en wat leuk dat je er aan gedacht hebt. Morgen een hele fijne verjaardag toegewenst in het verre Suriname.
    Van harte gefeliciteerd
    Leo en Marja

  • 16 Maart 2014 - 09:26

    Marleen:

    Hoi lieverd, Hiep Hiep Hoera. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Toch heel bijzonder om in Suriname je verjaardag te vieren. Heel veel plezier vandaag. Je ouders zitten vandaag ook tussen de wilde dieren. Dan lijkt het toch of jullie een beetje bij mekaar zijn. Dikke kus uit Groessen

  • 16 Maart 2014 - 12:32

    Clemens En Oda :

    Hey Romy,
    Hartelijke gefeliciteerd met je verjaardag!
    Het zal wel gek zijn zo ver van huis met je verjaardag maar ook wel speciaal. Maak er een
    leuke dag van!
    Leuke dolfijnentocht gehad? We lezen dat vast in je volgende verslag.
    Een fijne verjaardag en veel plezier nog.
    Groetjes (ook aan Carmen)
    Clemens en Oda (ouders van Carmen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 11913

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 December 2014

Buitenland stage Suriname

Landen bezocht: