Wakker worden op het water!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu Wakker worden op het water!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu

Wakker worden op het water!!

Blijf op de hoogte en volg Romy

02 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie Nederland? Nog spannende dingen gebeurd!?
Er is hier alweer een week voorbij en dat betekent dat we nu inmiddels over de helft zijn.

We beginnen natuurlijk weer waar we vorige week zijn gebleven. Woensdag gewoon weer stage waarin ik een les heb gezien van een Surinaamse student. Dit meisje zit inmiddels in de derde van de opleiding en mag nog maar één les per week geven en elke week komt de begeleider. Ze gaf een natuuronderwijs les, deze les gaf ze al weer heel anders dan dat de leerkrachten hier doen, ze krijgen namelijk op de opleiding al iets meer onderwijs aangeboden zoals dat in Nederland ook wordt gedaan. Zij gaf de les, maar tijdens de les zat haar begeleider er constant door heen te tetteren en niet subtiel ofzo , nee dat iedereen het kon horen. Hij zat maar: ' nu moet je dit doen of nu moet je dat doen'. In plaats van achteraf bespreken wat had je anders willen doen, nee doen ze dat hier gewoon door de les heen.

Donderdag was het poets/school/boodschappendag aangezien we die vrijdag en de rest van het weekend op trip gingen. Die avond was het dan toch ook tijd voor het afdansen, toch nog best een beetje spannend. Achteraf gezien nergens voor nodig want het was super leuk. Je kreeg dan net als in Nederland bij bijvoorbeeld stijldansen een nummer en dan mocht je per vijf mensen naar binnen en dan kreeg je een man (van een beetje dezelfde lengte ) aangewezen en hiermee moest je dan een liedje dansen. Je raadt het natuurlijk al wel maar iedereen was geslaagd!! Nu zouden we verder kunnen met niveau 2, maar we gaan niet door aangezien we al veel op de planning hebben staan in de maand april. Het was wel super leuk om gedaan te hebben en wie weet zetten we het door in Nederland!

Donderdagavond was het uiteraard tijd voor Havanna, een super leuke avond gehad, helaas was het dan 2.5 uur slapen en weer door naar White Beach. Dit is een aangelegd strand aan de rivier. We kwamen aan en er was vrij weinig water te bekennen, althans tot het hek (achter het hek zwommen piranha’s). Het water werd steeds minder en de temperatuur ging steeds meer omhoog.. Gelukkig keerde het water weer terug rond een uurtje of 15.00 en hebben we nog heerlijk kunnen zwemmen, al met al een heerlijke dag.

Zaterdagochtend (7.45) stond de volgende trip alweer op de planning. Nog niet helemaal uitgeslapen en nog een beetje brak konden we weer de bus in op weg naar Nickerie / Bigi Pan. Deze trip ging onder andere langs allerlei districten van Suriname. Zo gingen we bijvoorbeeld langs de plaatsen Groningen en Wageningen, hier kregen we dan uitleg over de geschiedenis. Na een lange rit met de bus mochten we opstappen op de bootjes naar onze nachtverblijven. We stapte de bootjes in met al onze bagage en we gingen op weg naar Bigi Pan (Bigi= groot, Pan =meer). We sliepen dan ook in een hutje midden op dit meer, een hele bijzondere ervaring aangezien we ook nog eens in een hangmat hebben geslapen, heel bijzonder. s’ Avonds hebben we weer een kaaimannen tocht gedaan, ja die kaaiman is toch wel hét beest in Suriname. Nou na zeker anderhalf uur hadden we er dan toch nog één gevangen en mocht iedereen er weer mee op de foto. Eenmaal aangekomen bij onze hut op het water was het dan ook wel weer tijd om naar bed te gaan, of naja de hangmat in te gaan.. Oh die hutjes waren nog wel bijzonder trouwens, aangezien ze geen water hadden, dus tandenpoetsen deden we met flesjes water en de wc doortrekken moest gedaan worden met water uit de rivier waar dus ook alles in stroomt na het doorspoelen. Ja dit was al best back tot basic.. Maar goed, terug naar de hangmatten, eenmaal in de hangmat duurde het even voordat je een beetje lekker ligt.. Ik viel toch wel al redelijk snel in slaap, maar ben wel vaak wakker geweest aangezien je op het open water ligt) en het waait is het toch aardig koud.. Een paar uur later werden we alweer wakker aangezien de zon opkwam en dit toch wel super bijzonder is als je in een hangmat ligt bovenop een rivier. Dit was één mooi geluksmomentje, die heb ik hier overigens wel vaker!!

Na het ontbijt stond het moddermat op de planning, dus oude bikini aan en naar de boten. We zaten nog geen vijf minuten op de boot kwam het met bakken naar beneden en niet de Nederlandse regen, maar de echte Surinaamse regen… Dus wij weer terug naar het hutje, zeik maar dan ook zeiknat.. Gelukkig werd het weer droog en was het tijd voor de tweede poging. We zouden naar een soort strandje gaan waar je je dan kon insmeren met modder, maar omdat het water te laag stond stopten we midden op het water en konden we hier uitstappen. Je zakte alleen helemaal weg in de modder, hier hebben we dan eventjes gespeeld als kleine kinderen in de modder, een leuke ervaring! (Je moet er trouwens niet aan denken dat, dat hetzelfde water is waarin we dus ook onze wc in wegspoelen…)

Na het moddermat was het tijd voor een lange terugreis naar Paramaribo. Onderweg nog langs de zeedijk geweest en een tempel. De zee was overigens net zo vies als al het water hier, bruin…
Dit was dus weer een bijzondere trip met het hoogtepunt : wakker worden midden op het water!!

Maandag heeft Carmen een vriendinnetje opgehaald van de luchthaven en die blijft de komende twee weken bij ons logeren. Er staat dus alweer een tripje op de planning, dit keer gaan we naar Brownsberg. Hier mogen we weer in hangmatten slapen en daarom hebben we gisteren maar even mooie eigen hangmatten gekocht.

Het was niet echt een spannend verhaal maar ik hoop dat mijn trouwe lezers het nog steeds blijven leven. Al heb ik vanmiddag even met lieve vriendinnetje Mandy geskyped en van haar mocht ik dit niet meer schrijven, hihi!

Bosies en brasas!

ps. Voor degene die het nog niet wisten, 1-7 mei gaan wij ook nog eventjes op 'vakantie' naar Curacao!!

• 03 April 2014 - 00:06

Paps:

Ha Room, Weer geweldig verhaal en ook weer leuke foto's.Vooral die laatste foto, liggend in een hangmat.
    Geen last van muggen gehad dit keer? Ik begrijp ook uit je verhaal dat je veel last hebt van eb en vloed bij White Beach. is dit dan ook zout water? Groot gelijk dat jullie ook lekker naar Curaçao gaan. XXX Paps

• 03 April 2014 - 07:59

Lisa:

Heerlijk om jouw geluksmomentjes te lezen!
    Geniet ervan samen :)

Curacao :o heeeeeeerlijk!!!

• 03 April 2014 - 08:27

Dani:

Loooooove bigi pan! Goede keus ;-)

• 03 April 2014 - 08:51

Laneen:

Hallo Romy,

Hier in Nederland hebben we ook even van het heerlijke weer mogen en kunnen genieten. Maar denk nog steeds niet dat wij de temperaturen van bij jou hier kunnen evenaren. Maar wat een leuk reisverslag van je weer en ben eerlijk gezegd stinkend jaloers op je dat je in een hangmat bij het water van zonsondergang en zonsopgang hebt kunnen genieten. Wederom super leuke foto's van je. Vind die foto van je modderbad ook wel lachen. Lijkt me overigens een super leuke ervaring. Kijk nu al weer uit naar je volgende verslag en foto's.

Heel veel liefs en een dikke knuffel

Laneen

• 03 April 2014 - 09:05

Mama:

Hoi lieverd,

Wat een super belevenis weer! Echt back to the basic ik ben zo trots op je. En gefeliciteerd met het behalen van je dans diploma!
    Ik hou van je. Kus mama

• 03 April 2014 - 09:36

Timmie:

Leuk Romy! Alweer over de helft ook! Dat modderbad klinkt wel ranzig zoals je het beschrijft, maar dat moet je maar voor lief nemen wanneer je daar bent eh! En het mooiste geluksmomentje moet nog komen..;) Korsouwww :D Have fun!

• 03 April 2014 - 11:49

Mandy:

Nee je mag inderdaad niet meer zeggen dat het geen spannende verhalen zijn haha
    Super leuk om te lezen!

Kus & ik mis je!

• 04 April 2014 - 10:58

Meghan:

Wat een leuke verhalen weer, zeker wel spannend! Wat een gave ervaring slapen in een hangmat op het water! Ik ben weer jaloers hoor ;-)

Ben benieuwd naar je volgende verslag! Leuke foto's ook weer!

Dikke kus!

• 04 April 2014 - 12:28

Je Zus:

Lieve lieve room! Wauw! Wat gaaf weer, krijg tranen als ik t lees! Jaloers en zo enorm trots dat je t allemaal gewoon doet en geluks momenten zoals janet van mama zou zeggen in lijst in een fotolijst met een gouden randje! Awesome! Die hangmat hoe gaaf!!! Gefeliciteerd met t dansen dat gaan we in Nederland en Spanje doorZetten ;) en dat back to basic dapper hoor! Opnieuw weer een mooi geschreven verhaal, en die foto's spreken de woorden die je niet schrijft! Geweldig! Ik hou van je zus, geniet je voor ons allemaal?!!! Xxx