Isadou/ Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu Isadou/ Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Romy Slagter - WaarBenJij.nu

Isadou/ Jaw Jaw

Blijf op de hoogte en volg Romy

04 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Bedankt voor al jullie leuke/lieve reacties, heel fijn om te lezen!
Deze week is echt voorbij gevlogen, ik heb het gevoel dat ik gisteren nog een verhaal heb geschreven..

Dit weekend zijn we op onze eerste trip gegaan, naar Isadou/ Jaw Jaw. Een mooie rustig begin voor het avontuur in de jungle.
Op vrijdagochtend 9 uur gingen we op weg naar Atjonie, dit is de plek waar de weg ophoudt en je verder moet per boot. Na zo’n 4 uur rijden kwamen we aan en moesten we alle spullen inladen op de boot. Eenmaal op de boot weet je niet wat je ziet , alleen maar bomen en dat betekent dan ook dat je ver weg bent van de bewonende wereld, heel bijzonder maar meteen ook erg vreemd!

Na drie kwartier in de boot kwamen we aan op het eilandje – Isadou. Heel mooi eilandje met verschillende soorten ‘vakantiehuisjes’. Ik zal de foto’s toevoegen bij het reisverslag. Bij dit vakantie eiland waren verschillende stroomversnellingen waar je dan lekker in kon gaan zwemmen, dit werd ook wel de natuurlijke jacuzzi genoemd, erg leuk!

Bij deze stroomversnelling hebben we dan ook heerlijk gezwommen. Die zelfde middag lag er ook nog een hele mooie boomkip (leguaan) op het grasveld. Ik dacht dat deze beesten heel traag waren maar hij ‘huppelde’ (want rennen doet die niet) als een speer weg toen we iets te veel lawaai maakte. Na een leuke middag kregen we in de avond een heerlijke Surinaamse soep, Saoto soep. Na deze lekkere maaltijd hadden we onze kaaimannentocht. Dus we moesten onze zaklampen pakken en naar de boot gaan. Onderweg naar de boot zat het grasveld vol met grote kikkers en padden en niet leuke kleintjes maar enorme padden!!

Na een spannende tocht over het grasveld met kikkers kwamen we dan aan bij de boot, de tocht naar de kaaimannen. We zagen geen hand voor ogen dus dit maakte het allemaal natuurlijk extra spannend. Nog geen vijf minuten in de boot sprong er iets uit het water.. een kikker/vis in ieder geval iets wat naar de richting van Carmen sprong.
Van de schrik bekomen konden we verder op zoek naar kaaimannen. We bleven maar schijnen met onze lampen maar zagen maar niets. Na een tijdje had ik het wel gezien met het schijnen en keek ik omhoog en er was een prachtige sterrenhemel, zo mooi om te zien! Zoveel sterren heb ik Nederland nog nooit gezien, wauw echt prachtig! Helaas hadden we dus nog geen kaaimannen gezien maar wel een onwijs mooie sterrenhemel. Dus de stuurman zei dat we maar weer terug gingen naar het eiland,, helaas geen kaaimannen, daar baalde we wel een beetje van. Tot op het moment dat hij zei dat hij nog een stukje verder zou gaan varen en ja hoor gelukkig, we zagen er één. Ik dacht dat we op een veilig afstandje zouden blijven maar we gingen zo dichtbij dat we hem konden voelen, dood eng! Maar gelukkig we hebben een kaaiman gezien!

Weer aangekomen op het eiland zouden we toch nog maar even op zoek gaan naar vogelspinnen, pff alsof ik nog niet genoeg enge beesten had gezien.
We liepen dus naar het grasveld met palmbomen, alleen daar lag iets.. een super grote (mooie) slang!! Er werd meteen geroepen dat die giftig zou zijn omdat die zoveel kleuren hadden maar ‘gelukkig’ het was een wurgslang.. Een regenboogslang geloof ik. Heel mooi maar ook eng om te zien !
Dus toen wilde ze nog maar door het grasveld (vol met dikke padden en kikkers) naar de vogelspinnen, ik ben dus braaf meegelopen maar ik heb de vogelspinnen niet (de volgende ochtend pas) bekeken. Dat werd me toch een beetje te veel, zoveel enge beesten op één avond en dan zou ik nog moeten slapen in een hutje .. in de jungle, dacht het niet!
Gelukkig hadden we Luuk en Luuk die de kamer goed hebben gecontroleerd voordat we gingen slapen en op twee wormen na was er niks bijzonders in de kamer en konden we met een gerust hart slapen.

Na een heerlijke nacht in de jungle werden we toch wel vroeg maar het was dan ook heerlijk weer (nog warmer dan in Paramaribo). Deze dag hebben we een bos/oerwoud wandeling gemaakt, heel bijzonder om te horen van welke planten de binnenlandse bevolking gebruikt om mensen te helpen met verschillende kwaaltjes. Helaas hebben we geen leuke dieren gezien, zoals apen.. Maar gelukkig we hebben nog 2.5 maand om die te zien!

Na de bos/oerwoud wandeling terug naar Isadou om weer heerlijk te eten, lekkere vis ,waarvan de naam niet meer weten. Ook was er die ochtend een piranha gevangen en die kon ook gegeten worden in een vissoep. Na de lunch gingen we naar het dorp Jaw Jaw, dit was voor heel indrukwekkend om te zien waarvan deze mensen moesten leven en waarin ze leven. Deze mensen zijn wel heel erg vriendelijk en ze laten je dus ook gewoon kijken in het leven wat zij daar leiden. Uit respect wordt er van ons verwacht niet of weinig foto’s te maken, dit is dan ook niet gedaan.
Die avond hebben we een gezellig kampvuur gemaakt en heerlijk gekletst, een fijne avond in de jungle.

Zondag was alweer de laatste dag van onze trip en hebben we nog heerlijk kunnen genieten van de mooie natuur, de gezelligheid en het totaal weg zijn van de buitenwereld (en dat terwijl iedereen keihard carnaval viert !! )

Maandag was het dan ook weer tijd voor stage, op weg naar het kinderboekenfestival. Een mooi opgezet festival totaal gericht op het lezen en de taal. Het was alleen zo druk dat we in 3.5 uur tijd maar drie dingen hebben kunnen doen met de klas. Terwijl we dus meer dan 2 uur hebben gewacht. Dat wachten is iets wat de kinderen hier zo veel moeten doen en dus heel jammer is, vooral vandaag op een festival waar zo veel te doen is. Van de week gaan we met wat huisgenootjes nog wel even kijken bij het festival.

Deze maandag hebben we zojuist heel mooi afgesloten met onze eerste salsa les! We hebben hier dan ook heerlijk van genoten, mede door de leuke spontane docent. Deze lessen gaan we iedere week volgen op maandag en donderdag. We kijken nu al uit naar donderdag!

Ik hoop dat m’n verhaal niet te lang is maar het was ook een zeer indrukwekkend weekend! Al denk ik dat dit weekend voor de meeste een leuk weekend is geweest, ben dan ook zeer benieuwd naar alle verhalen over carnaval in Nederland!

Heel veel liefs vanuit Suriname!
Lobi <3


  • 04 Maart 2014 - 08:30

    Je Zus'!!:

    Sjonge jonge!!! Wat ben ik trots op jou zeg!!! Slapen met zoveel geluiden?? En lopen serieus langs al die padden?? Wow!!! En wat schrijf je dit weer fantastisch! Ik heb even een keer t moeten onderbreken omdat de tranen in de weg zaten! Je maakt zo fantastisch veel mee, mooi om te lezen zus! En dat salsa dansen gaaf! Doe ff n keer een filmpje maken! Reuze benieuwd!!
    Succes weer met de trage stage dan ;) en een hele fijne dag!
    Wacht weer op je volgende verslag!
    Hou van je!!!!

  • 04 Maart 2014 - 10:44

    Papa:

    Ha Room, Indrukwekkend! Jij hebt in 1 weekend jungle meer levenslessen dan je levenlang dat stomme carnaval vieren. (zelfs je vader heeft middag meegedaan?????)
    Wat een leven daar. Geen internet, tv en bij kampvuur kletsen. Ben gewoon jaloers op je. Genieten van de schepping is niet altijd zonder angst denk ik. Maak je foto's en film.

    Je verhaal was weer prachtig . ËËn adem uitgelezen. xxx paps


  • 04 Maart 2014 - 10:47

    Mama:

    Hoi lieverd.
    Ook ik ben trots op jou! Erg spannend allemaal. Met name de kikkers een paar kikkers vond je al een drama en nu een heel bos vol, goed van je.
    Wat fijn om nu het verhaal te lezen want de internet verbinding laat wat te wensen over.
    En wat schrijf je beeldend, soms moest ik echt zo lachen erg leuk om te lezen.
    Ook leuk de andere benaming zoals de boomkip erg grappig.
    Jammer dat de stage zo traag gaat, ook dit is een ervaring om mee te maken.
    Lekker genieten nog! Ik hou van je en een knuffel aan Carmen.
    .

  • 04 Maart 2014 - 11:08

    Margreet:

    Hoi Romy, wat heb je een fantastisch weekend gehad. Wat een beleving voor je. Ik vind het stoer van je om gekko's, vogelspinnen, wurgslangen en kaaimannen te " ontmoeten". Nog maar niet te praten over een veld vol kikkers. Je komt jezelf wel tegen maar kan er ook weer een overwinning bij boeken. Jammer dat je stage wat "traag" verloopt. Het enige wat je volgens mij dan kan doen is aanpassen. Ik ben enorm aan het genieten van je verslagen. Heel veel plezier met salsales en een mooie week gewenst voor jou en Carmen. Liefs Margreet

  • 04 Maart 2014 - 15:09

    Manon:

    Hoi Romy (en Car),

    Wij volgen je verslagen natuurlijk ook, erg leuk om te lezen! Wat een avontuur in de jungle, gaaf hoor! Heel veel plezier nog daar, geniet ervan!

    Groetjes Manon (zus van Car)

  • 04 Maart 2014 - 19:46

    Meghan:

    Room! Wat een vet verhaal weer!

    Super stoer dat je al die beesten hebt gezien, vooral die vogelspinnen! (die foto's heb ik maar even overgeslagen ;-))

    Ook leuk om te lezen dat je echte Surinaamse salsa-les krijgt, echt iets voor jou! Veel plezier en succes! Hoop dat stage wat leuker wordt, maar dat komt vast!

    Volgend jaar carnaval ben je er weer bij! Ik gok dat jij als "jungle-ganger" gaat?! ;-)

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Liefs, dikke kus en groetjes aan Carmen!

  • 06 Maart 2014 - 10:53

    Peter:

    Hey Romy, ik zie een nieuw schrijverstalent. De verhalen worden ook steeds mooier en langer. Hardstikke leuk om te lezen. Het lijkt erop alsof jij je al helemaal thuis voelt. Gr. Peter

  • 07 Maart 2014 - 11:40

    Laneen:

    Ha meis,

    Wederom een fantastisch reisverslag! Mijn onzichtbare petje af voor jou, je angst voor ongedierte onder ogen zien, chapeau! Ook leuk die foto's erbij. Van de week hebben we even gechat, wat ik echt super leuk vind. Hier geen carnaval gevierd, behalve mijn kids op school. Foto's laat ik wel zien als je weer in het kikkerlandje bent. Maar je vertelde me ook al via de chat hoe leuk je het daar hebt, maar ook dat je ons mist. Eén ding is zeker het is wel heel erg stil op het werk aan het worden zo zonder jouw gezelligheid en spontaniteit. Hoop je binnenkort weer een keertje online te treffen. Maar lieverd geniet en deze ervaring/beleving neemt niemand je ooit meer af. Heel veel liefs van een jaloerse collega. hihihihihihihhi

  • 08 Maart 2014 - 00:17

    Marleen:

    Hi lieverd, wat zijn jullie STOERE MEIDEN !!! Dit is een leuk tripje voor je moeder haha. Met carnaval ben ik even je vader tegen gekomen, hij had z'n stuwart pak(je) van heel vroeger aan. Je snapt zeker wel, dat het echt nu een pakje is. Ben benieuwd wat jullie deze week beleven. Dikke kus Marleen

  • 08 Maart 2014 - 00:18

    Marleen:

    Hi lieverd, wat zijn jullie STOERE MEIDEN !!! Dit is een leuk tripje voor je moeder haha. Met carnaval ben ik even je vader tegen gekomen, hij had z'n stuwart pak(je) van heel vroeger aan. Je snapt zeker wel, dat het echt nu een pakje is. Ben benieuwd wat jullie deze week beleven. Dikke kus Marleen

  • 12 Maart 2014 - 18:04

    Danielle:

    LEUK LEUK LEUK !!!!
    Ik herken ALLES en dat is zo grappig om te lezen! Heb je selientje ontmoet? De eigenaresse van Isadou??? heeeel lief is ze!
    En waar volg je salsales??

    GENIET romy want de tijd gaat ZO snel!!
    x danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 11899

Voorgaande reizen:

02 Januari 2014 - 31 December 2014

Buitenland stage Suriname

Landen bezocht: